Tuesday, August 5, 2008

Cetusan Kreatif

Cetusan Kreatif

Teman

Teman,
Saat hujan renyai-renyai
Aku terkenang pada masa dulu
Saat kau bersamaku
Tidak mengira suka mahupun duka.
Teman,
Seribu kesyukuran kupanjatkan ke Ilahi
Kerana aku dihadiahi teman sepertimu
Untuk mengisi kekurangan
Untuk mengisi kekosongan hati
Teman,
Kenapa kau tiba-tiba berubah hati??
Diriku ini kau tak pedulikan lagi
Bayangmu kukejar tapi kau semakin jauh
Apakah salahku? Apakah dosaku?
Teman,
Sekarang aku lebih mengerti
Pertemuan dan perpisahan di tangan tuhan
Dan aku juga mengerti akan diriku
Aku tahu, aku bukanlah insan yang
Sempurna untuk mendambakan teman
Sepertimu...
Teman,
Aku tahu kesilapanku padamu
Aku tahu engkau telah lama memendam rasa
Maafkanlah diriku, kalau itu jalan
Untuk membahagiakanmu
Aku rela melepaskan seorang
Teman yang begitu istimewa sepertimu
Teman...


Cerita 1

Jam menunjukkan tepat 8 pagi apabila Encik Ali masuk ke kelas untuk memulakan pengajarannya. Beliau terus memanggil pelajar yang bernama Fadil.

En Ali: Fadil sila bangun!!!
Fadil : Ya cikgu!!
En Ali: Sudahkah awak menghafal sifir 8???
Fadil : emmmmm...su..sudah cikgu.

En Ali: Kalau begitu 7 darab 8 berapa???
Fadil :emmmmm...LU FIKIRLAH SENDIRI..
En Ali: jangan main-main Fadil..berapa jawapannya??
Fadil : LU FIKIRLAH SENDIRI..
En Ali: budak ni betul-betul biadap ni!!!
Fadil : O.K LAH TU...
En Ali: Nak kena budak ni....Nah,rasakan!!!..
( En Ali telah menarik telinga dan menampar bibir Fadil kerana telah biadab dengan gurunya. Tiba-tiba fadil menjerit.)
Fadil : YAHOOO...Akhirnya impian aku nak menjadi Nabil Raja Lawak telah tercapai..
En Ali: Arrrggghhhhh......
( sejak peristiwa itu ,cerita Fadil ini menjadi cerita lucu yang diceritakan kepada cucunya.)
INGATAN!! Jangan terlampau taasub dengan dunia hiburan sehingga terlupa pelajaran ye kawan- kawan.!!!! Ada mulut berkatalah benar, ada telinga dengarlah nasihat, ada otak LU FIKIRLAH SENDIRI

Cerita 2

Ana mempunyai masalah mulut berbau sejak kecil lagi. Dia teringin keluar bersama dengan Johan yang juga mempunyai masalah iaitu badan berbau. Pada suatu hari Ana telah meminta ibunya supaya memberikan petua yang dapat mengurangkan masalah bau mulutnya. Ibunya telah memberi nasihat agar jangan banyak ketawa terbahak-bahak ketika berbual. Johan juga telah bertanyakan kepada rakannya yang juga telah memberikan tips agar dapat mengurangkan bau badannya iaitu menyembur banyak minyak wangi apabila duduk bersebelahan dengan kekasihnya. Ana dan Johan telah bertemu di sebuah restoran. Mereka berbual-bual dengan penuh keseronokan. Ketika mereka seronok berbual, Ana telah ketawa dengan sekuat-kuat hatinya. Johan terus mencari minyak wanginya kerana sangkanya bau badannya yang amat kuat telah merebak. Johan terus beredar kerana malu jika Ana mengetahui masalah bau badannya.

No comments: