Tuesday, August 5, 2008

Pencemaran Bahasa Yang Tiada Penghujungnya

Pencemaran bahasa Melayu merupakan krisis yang amat membimbangkan berlaku di negara kita. Dari sehari ke sehari masalah ini semakin meruncing dan memberikan pelbagai kesan kepada bahasa ibunda orang Melayu. Pencemaran bahasa bukan sahaja merendahkan taraf bahasa Melayu tetapi menggambarkan bahawa masyarakat Melayu sendiri gagal berkomunikasi menggunakan bahasa ibunda dengan baik.

Penggunaan bahasa rojak iaitu mencampuradukkan bahasa Melayu dengan bahasa-bahasa asing yang lain seperti bahasa Inggeris dan bahasa Cina merupakan tamparan kepada identiti dan kewibawaan bahasa Melayu. Bahasa rojak sememangnya sudah sebati dalam kehidupan masyarakat di negara ini. Penggunaan perkataan Inggeris yang diselitkan dalam pertuturan juga bukan sesuatu yang asing bagi kita semua. Dalam pertuturan masyarakat khususnya orang Melayu banyak menggunakan perkataan seperti “you nak pergi mana?” atau “kereta aku breakdown” seolah-olah memperlekehkan bahasa mereka sendiri.
Selain itu, penutur bahasa Melayu juga menggunakan bahasa Melayu yang tunggang-langgang apabila bertutur dengan individu yang kurang mahir berbahasa Melayu yang kebiasaannya orang bukan Melayu. Sebagai contoh yang jelas kebanyakan penutur apabila menanyakan sesuatu kepada penutur lain yang bukan Melayu atau kurang mahir berbahasa “lu mahu mana pergi” atau “ini macam kalau saya tak mau belilah”. Sikap atau gaya pertuturan seperti ini seolah-olah menggalakkan seseorang yang kurang mahir bertutur dengan salah dan secara tidak langsung akan menyebabkan penguasaan bahasa Melayu yang lemah kepada golongan ini.
Kemajuan teknologi moden dalam berkomunikasi juga menyumbang kepada krisis pencemaran bahasa. Penggunaan sistem pesanan ringkas (SMS), ruangan blog dan juga ruang sembang di internet menyebabkan pencemaran bahasa semakin meruncing khususnya dalam kalangan remaja. Mereka bukan sahaja menggunakan bahasa rojak dan memperlihatkan percampuran kod yang sangat ketara tetapi juga banyak menggunakan singkatan. Sebagai contoh; “biler nk pegi party?”, “ko ni kejam giler” dan “kite x pegi naik kete aku pulak”. Dengan jelas perkataan ‘hendak’ dieja ‘nk’, ‘pergi’ kepada ‘pegi’, ‘engkau’ menjadi ‘ko’ dan seterusnya ‘x’ untuk ‘tidak’. Mereka juga kerap menambah fonem seperti /r/ dan /k/.

Pencemaran bahasa tidak terhenti setakat itu sahaja. Penggunaan bahasa yang salah dari aspek tatabahasa dalam iklan komersial di televisyen dan papan-papan iklan menampakkan seolah-olah bahasa Melayu dipersendakan dan dikomersialkan serta pihak yang berkenaan tidak memandang serius akan penggunaan tatabahasa. Perkataan seperti “jom pizza” dan “kopi kaw” kadangkala menimbulkan kekeliruan kepada sesetengah individu yang baru mempelajari bahasa Melayu seterusnya menyebabkan penggunaan istilah-istilah ini oleh mereka dan hal ini mencemarkan bahasa kita.

Pencemaran bahasa jelas memberikan impak negatif khususnya dalam kalangan pelajar sekolah. Para pelajar terbawa-bawa dengan penggunaan bahasa dalam sistem pesanan ringkas (SMS) dalam penulisan. Masalah ini menjadi punca kemerosotan dalam prestasi penulisan para pelajar khususnya dalam peperiksaan penting seperti PMR dan SPM tidak ketinggalan juga para pelajar yang menduduki kertas Bahasa Melayu untuk peperiksaan STPM. Pencemaran bahasa dalam konteks ini bukan sahaja memberi kesan terhadap tahap penguasaan para pelajar dalam bahasa Melayu tetapi juga dalam bahasa Inggeris.

Pencemaran bahasa ini wajar dianggap keji kerana kesannya kepada bahasa ibunda kita yang dahulunya menjadi kebanggaan kepada rumpun nusantara amatlah besar. Sebagai individu khususnya orang Melayu, kita sepatutnya memikul tanggungjawab memelihara taraf dan kedaulatan bahasa Melayu agar bahasa Melayu yang menjadi kebanggaan orang Melayu semenjak zaman kesultanan Melaka ini tidak hilang nilai estetikanya dan terus maju menjadi lambang keintelektualan bukan sahaja kepada orang-orang Melayu tetapi juga kepada sesiapa sahaja yang menuturkan bahasa Melayu.

No comments: